6 stappen voor een snelle verhuizing

 In Verhuizen

Wist je dat 60% van de mensen verhuist om een persoonlijke reden? Denk hierbij aan een scheiding, huwelijk of samenwonen. Wanneer je gaat kijken naar de top 10 van meest stressvolle gebeurtenissen in je leven, staat verhuizen hier absoluut bij. En dat terwijl stress over het algemeen niet past bij een leuke reden als trouwen of samenwonen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je een stressloze verhuizing krijgt? Met een verhuisplanning! Wanneer je een verhuisplanning met stappenplan opstelt, heb je van te voren goed nagedacht over alles wat je tijdens de verhuizing kunt tegenkomen en ben je dus overal op voorbereid! Niets is aan het toeval overgelaten en dat zorgt voor een relaxt gevoel!

Stap 1: Maak een verhuisplan

Start met het maken van een verhuisplan. Hier neem je de volgende punten in op:

  1. Het budget.
  2. Een tijdsplanning voor het inpakken van al je spullen, het schoonmaken van je oude huis, het vervoeren van je spullen naar je nieuwe huis en het weer uitpakken van al je spullen.
  3. Wanneer je deze tijdsplanning hebt gemaakt en een budget het vastgesteld, kun je gaan kijken wat je zelf doet en wat je eventueel uitbesteed of waar je hulp voor vraagt.
  4. Maak vervolgens een lijst van alle spullen die je mee gaat nemen naar je nieuwe huis.
  5. Maak hierna een lijst van spullen die je wel graag wilt houden, maar niet mee kunnen naar je nieuwe huis.
  6. Dan maak je een lijst van spullen die je gaat verkopen of weggeeft.
  7. Als laatste maak je een kamerplan en bepaal je de benodigde verhuisdozen en eventuele andere inpakmaterialen.

Stap 2: Bepaal wat je zelf doet, waar je hulp bij wilt en wat je eventueel uitbesteedt

Nu je een verhuisplan hebt gemaakt, kun je dit verder uit gaan werken. Wil je de verhuizing van je spullen zelf doen, ga je vrienden of familie vragen om hiermee te helpen of ga je de verhuizing volledig uit besteden aan een bedrijf? Het volledig uitbesteden kost al gauw meer dan € 1500,-, je zult hier dus goed over na moeten denken of je dat geld eraan uit wilt geven. Als je zelf verhuist met eventueel hulp, scheelt dat een hoop kosten. Een verhuiswagentje huur je namelijk bijvoorbeeld bij Autop al vanaf € 43,-!

Stap 3: Sorteer je spullen

Wanneer je gaat verhuis, verbaas je je al snel over het aantal spullen dat je door de jaren heen hebt verzameld. Zo heb je spullen die je 1x per jaar gebruikt, maar ook spullen die er waarschijnlijk al veel langer staan. Daarom is het verstandig om je verhuizing te starten met het sorteren van je spullen. Maak hiervoor 3 lijstjes, 1 voor de spullen die je vaak nodig hebt, 1 voor de spullen die je af en toe nodig hebt en 1 voor de spullen die je niet meer nodig hebt.

Nadat je de lijstjes hebt gemaakt, moet je bepalen wat je met de spullen op ieder lijstje gaat doen. Je kunt er voor kiezen om de spullen die je af en toe nodig hebt, mee te nemen naar je nieuwe huis. Wellicht heb je hier toch plaats genoeg en staat het niet in de weg. Wat je ook kunt doen, is deze spullen onderbrengen in een externe opslagruimte. Denk hierbij aan seizoensgerelateerde spullen als kerstspullen, maar ook aan foto albums of boeken. Wanneer je de spullen dan toch nodig hebt, haal je ze gewoon tijdelijk op en breng je ze weer terug als je ze (voorlopig) niet meer nodig hebt. Zo start je in je nieuwe huis met een opgeruimd gevoel!

Opslagruimte nodig? Kijk snel hier!

Stap 4: Verhuisdozen en andere inpakmaterialen

Voor een gemiddelde verhuizing worden 40-50 verhuisdozen gebruikt. Hoeveel jij er precies nodig hebt, is afhankelijk van de grootte van je gezin en de grootte van je huis. Maak een verhuisdoos niet zwaarder dan 7-10 kg, anders is de doos en niet meer te tillen en scheurt deze gemakkelijk. Wanneer je kwetsbare spullen, zoals serviesgoed, wilt verhuizen is het aan te raden om deze goed te verpakken in inpakpapier en wellicht zelfs met bubbeltjesplastic te werken. Je bankstel en matras kun je het beste in een plastic hoes doen vanwege de hygiëne.

Stap 5: Kamerplan

Nu je klaar bent om je spullen in te pakken, kun je dit het beste kamer voor kamer aanpakken. Schrijf op elke doos wat er in zit en/of naar welke ruimte het moet in je nieuwe huis. Je kunt hier ook stickers op plakken van de gewenste kamer. Wanneer een doos niet naar je nieuwe huis moet, maar naar bijvoorbeeld de kringloop of de externe opslagruimte kun je dit ook het beste op de doos zetten. Zo weet je straks nog wat er met de spullen moet gebeuren en hoef je niet eerst iedere doos weer uit te pakken.

Noteer het aantal dozen per categorie in je kamerplan. Aan de hand van dit lijstje kun je de mensen die je helpen of het verhuisbedrijf makkelijk inlichten wat er moet gebeuren.

Stap 6: Uitpakken

Het is gelukt! Al je spullen zijn naar de juiste nieuwe ruimtes verhuisd. Nu kun je het beste meteen beginnen met uitpakken. Hoe eerder je begint met uitpakken, hoe sneller je kunt gaan genieten van je nieuwe huis!

Leave a Comment